بخش کشاورزی از مهمترین محورهای پیشرفت و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان به شمار میرود. در ایران نیز به دلیل وجود تنوع اقلیمی و آبوهوایی، زمینهای مستعد کشاورزی و نیروی کار جوان و ارزانقیمت، بخش کشاورزی از مهمترین بخشهای پویا و مولد اقتصاد است. تقویت بخش کشاورزی از دو جنبه داخلی و خارجی بهمنظور تأمین استقلال سیاسی و اقتصادی، کاهش واردات و اجرای سیاستهای گسترش صادرات غیرنفتی برای کسب بخشی از منابع ارزی موردنیاز کشور، بسیار ضروری است؛ لذا، پژوهش در زمینه بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی، بهمنظور شناخت قابلیتها و ظرفیتهای کشور در جهت تولید محصولاتی که صادرات را افزایش داده و موجب ارزآوری بیشتر برای اقتصاد کشور شود، اهمیت دارد.
موفقیت در روابط اقتصادی و تجاری در هر کشور برای رسیدن به توسعه صادرات نیازمند شناسایی مزیتهای بالفعل و بالقوه کشور و مقایسۀ وضعیت آن با سایر کشورها است. از راههای دستیابی به بازارهای جهانی در کشورهای درحالتوسعه، توسعۀ صادرات محصولات غیرنفتی، بهویژه محصولات کشاورزی است که بدون توجه به ساختار بازار کالاهای صادراتی به دست نمیآید. ساختار بازار معرف ویژگیهای سازمانی بازار است که به کمک آن میتوان رابطه بین اجزای بازار، ماهیت قیمتگذاری و رقابت در آن را تعیین کرد.
خرما گیاهی است که کشت آن در قدیم در منطقههای جنوبی کشور متداول بوده است و در حال حاضر کشور ما از تولیدکنندگان مهم آن به شمارمی رود. در سال 95 ایران بعد از مصر با تولید یک میلیون و65هزار و704تن خرما دومین کشور تولید کننده خرما به شمار می رود .(فائو2016)
باتوجهبه گزارش دبیر انجمن خرما، در سال 98 با توجه به بررسی های انجام شده تولید خرما به1میلیون و200هزار تن رسیده است .این حجم از تولید خرما نسبت به سال96 افزایش داشته است و همچنین پیش بینی می شود25تا27درصد محصول تولیدی به کشورهای مختلف صادرشود . محصول خرما با سطح زیر کشت حدود253هزار هکتار (215هزار هکتار سطح بارور و38هزار هکتار سطح غیر بارور) در رتبه چهارم سطح زیر کشت بارور محصولات باغی قرار میگیرد و 9درصدازسطح بارورباغ هایکشور را به خود اختصاص داده است. همچنین رتبه پنجم میزان تولید محصوالت باغی کشور، مربوط به محصول خرما با تولید حدود2/1میلیون تن، و سهم8/5درصدی از کل میزان تولید محصوالت باغی بوده که استانهای کرمان با سهم5/28درصد، سیستان و بلوچستان با سهم6/18درصدی، فارس با سهم6/13درصدی و خوزستان با سهم 13درصدی در رتبه های اول تا چهارم تولیدکنندگان خرما کشور قرار داشته اند. این چهار استان در مجموع حدود74درصد از کل تولید خرما کشور را تأمین نمودهاند. (آمارنامه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی 1396)
نتایج حاکی از آن است که تولید خرما طی سالهای اخیر افزایش یافته است. سالانه بیش از 1/2 میلیون تن انواع خرما در سطح 203 هزار و 763 هکتار تولید میشود. میزان تولید خرما در جهان حدود 7/5 میلیون تن در سطح 1/1 میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل 6 هزار و 834 کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارند (اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی،.)1398 متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد میشود که البته این شاخص در عربستان سعودی، بسیار بالاتر و حدود 34 کیلوگرم است (اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی،.)1398 در ایران نیز بر طبق اطلاعات حاصل از طرح هزینه و درآمد خانوار، مقدار مصرف خرما در سال 1396 در یک خانوار شهری 8/6 کیلوگرم و در یک خانوار روستایی 8 کیلوگرم بوده است.
همانطور که مشهود است، قیمت صادراتی ایران نیز در برخی از سالها پایینتر و در برخی سالها بالاتر از قیمت جهانی این محصول بوده است؛ اما به روندی همسو با قیمت جهانی داشته و بهطورکلی طی دوره زمانی مورد بررسی، افزایشیافته است. همچنین بر اساس نمودار فوق، تحریمهای اقتصادی که از 2006 وضع شده اند نتوانسته است بر قیمت های صادراتی ایران اثر کاهشی داشته باشد و در سالهای تحریم قیمت های صادراتی ایران از روند عادی برخوردار بوده و افزایش یافته است. در حالی که انتظار می رفت تحریم های اقتصادی موجب کاهش قیمت صادراتی خرمای ایران شود. اما آنچه مهم است، توجه به این نکته است که طی دوره مورد بررسی افزایش قیمت های صادراتی ایران در مقایسه با افزایش قیمت های رقبای ایران از جمله امارات در بازارهای جهانی کمتر بوده است.
باتوجهبه توضیحات فوق اهمیت تولید، فراوری و صادرات خرما کاملاً مشهود است. در این میان از جمله فرآوردههای خرمایی که ارزشافزوده بالایی را ایجاد بکند میتوان به خمیر خرما اشاره کرد.
خمیر خرما در صنایع مختلف غذایی و پزشکی نظیر تولید انواع کیک، کلوچه، کلمپه، شکلات خرمایی و... و همچنین تولید الکل و دارو
جهت تولید خمیر خرما به دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما نیاز است که خوشبختانه شرکت دانشبنیان اُسوه نام وَر پویا توانسته است انواع دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما را در مقیاسها و کاربردهای مختلف تولید نماید.
جهت آشنایی با دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما میتوانید به سایت شرکت اُسوه نام وَر پویا مراجعه نمایید.
این شرکت علاوه بر طراحی و تولید دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما توانسته است سایر ماشینآلات موردنیاز در فراوری خرما نظیر دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما، دستگاه میکسر یا همزن خمیر خرما، دستگاه خمیر پهن کن و برش خمیر خرما و خمیر یوفکا، دستگاه شکلات پاش و تونل انجماد شکلات را نیز تولید نماید.
در این میان دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما به دودسته دستگاه خمیر کن خرما یا خمیرگیر خرما با قابلیت تولید خمیر خرمای همگن و غیرهمگن تقسیم میشود.
- دستگاه خمیرگیر خرما با قابلیت جداسازی کامل هسته و کلاهک از خرما و تهیه خمیر خرمای همگن. این دستگاه در سه مدل با ظرفیتهای 700,1200,2000کیلوگرم در روز تولید میشود. تمام مدلهای این دستگاه قابلیت نصب سیستم بخار برای میکروبزدایی و تنظیم رطوبت خمیر خرما را دارا هستند. میزان جداسازی خرما از هسته در این مدل بیش از %98میباشد.
2- دستگاه خمیر گیر خرما با قابلیت جداسازی کامل هسته از خرما و تهیه خمیر خرمای له شده بگونه ای که بافت خرما تغییر نمیکند.
این دستگاه در دو مدل صنعتی و نیمهصنعتی با ظرفیتهای 700,4000کیلوگرم در روز تولید میشود. میزان جداسازی خرما از هسته در این مدل بیش از %98میباشد.