تأثیر خلاقیت و نوآوری در حوزه فراوری و بستهبندی خرما
حوزه مواد غذایی معمولاً سودآور است؛ اما برای اینکه در برابر رقبا شکست نخورید باید به فکر ایدههای جدید باشید. اگر شما با تحلیلی کلان و آیندهنگرانه، ایدههای مربوط به حوزههای پر استقبال در آینده را انتخاب کنید موفقیت شما تضمین شده خواهد بود. هر کدام از ایدههای امروز شامل نوآوریهایی در کسبوکارهای معمولی حوزه مواد غذایی است که میتواند الهامبخش شما باشد.
خرما؛ از بستهبندی ساده تا تولید چیپس و شکلات خرمایی
ایده جذاب و شیرین سورتینگ و بستهبندی خرما یک کسبوکار معمولی است که ممکن است شما بتوانید با طراحی و بازاریابی خوب در آن موفق شوید؛ یعنی یک بازار هدف (مثلاً همایشهای رسمی یا تغذیه مدارس) را مدنظر قرار داده و بستهبندیهای کوچک و متناسبی از خرما (ترکیب خرما با خشکبار دیگر) را برای این بازار هدف تهیه کنید. انتخاب مناسب بازار هدف میتواند بازاریابی و فروش را آسان کند. خودتان را محدود نکنید و همین کسبوکار معمولی (و شاید نخنما) را با انتخاب بازار هدف خاص و تمرکز بر آن تبدیل به یک کسبوکار موفق کنید. البته نوآوری در این حوزه فقط به انتخاب بازار هدف محدود نمیشود. نوع محصول هم میتواند نقطه پرتاب کسبوکار شما باشد.
دوراه حل برای دو مشکل
برای نوآوری باید به آینده نگاه کنید. در موضوع فراوری خرما دو مسئله پیشروی جامعه است که میتواند ایده کسبوکار آینده شما باشد: 1- خانواده ها بسیار علاقه مندند که کودکانشان به جای تنقلات مضر محصولاتی سالم و مقوی مثل خرما بخورند. اما آنها خرما دوست ندارند! 2- قند خون بالا و بیماری های ناشی از قند و شکر، بسیاری را نیازمند کشمش و خرما کرده است. اما استفاده از خرما در همه جا ممکن نیست.در جواب به هر دو مشکل ایده هایی شکل گرفته است. ایده اول تولید خرمای شکلاتی است که برای بچه ها بسیار جذاب است؛ چرا که یک خوراکی بسیار خوش طعم می خورند که شبیه تنقلات امروزی است اما اصل آن خرماست. برای مشکل دوم هم تولید چیپس خرما رو به افزایش است.
سرمایه مورد نیاز :
برای نمونه جزئیات تولید چیپس خرما و سرمایه و مهارت لازم را بیشتر توضیح می دهیم. شما باید خرمای خشک (بدون شیره) را هسته گیری کرده و خرد کنید. سپس در مقدار کمی آرد و پودر قند می غلطانید. بعد از خشک شدن چیپس خرما آماده است. تهیه این محصول و بسته بندی آن در منزل و با استفاده از ابزارآلات معمولی ممکن است. در این حالت با کمتر از 5 میلیون تومان می توانید کسب و کار خود را شروع کنید. اما اگر بخواهید کمی صنعتی تر کار کنید می توانید دستگاه هسته گیر و دستگاه برش (اسلایسر) خرما بخرید. قیمت این دستگاه ها وابسته به ظرفیت متفاوت است برای تهیه این دستگاه که می تواند بیش از 1 تن خرما را در 8 ساعت هسته گیری کند به شرکت فنی و مهندسی اسوه نام ور پویا که در زمینه ساخت انواع دستگاه خمیرگیر خرما یا خمیرکن خرما و هسته گیر خرما است و دارای یک دهه سابقه درخشان و اولین شرکت دانش بنیان در ایران که در زمینه فراوری خرما فعالیت دارد مراجعه کنید. لذا باید ظرفیت بسته بندی و فروش به این میزان را ایجاد کنید. علاوه بر آن کسب مجوزهای صنفی و بهداشتی لازم، تدارک فضای کافی و مواد اولیه و نیروی کار هم سرمایه خاص خود را می طلبد که بسته به ظرفیت تولید و منطقه متفاوت خواهد بود.
انواع خلاقیت در بستهبندی خرما
شرط اصلی بهمنظور جذب بیشتر مشتری استفاده از بستهبندیهای خلاقانه است. حال فرض کنید این خلاقیت با کمی دانش و آگاهی همراه شود. در این صورت میتوان به موفقیت و سود بالایی ناشی از جذب بیشتر مشتریان رسید.
بهتر است برای طراحی بستهبندی به عناصر معنوی توجه ویژهای کرد. به این معنا که توجه به فرهنگ مردم هر کشور، در طراحی کارتن خرما میتواند تأثیر مثبت بالایی داشته باشد. چرا که هر چه در بستهبندی خرما به علاقه و فرهنگ ملتها توجه داشته باشید موفقتر خواهد بود. با درنظرداشتن تمامی این موارد در زیر به چند مورد خلاق در بستهبندی خرما اشاره میکنیم:
استفاده از ظروف فلزی با طرحهای سنتی
یکی از جدیدترین روشهای بستهبندی خرما که امروزه موفق به جلبتوجه بیشتر مشتریان شده استفاده از ظروف فلزی با طرحهای سنتی است. این طراحی به دلیل نزدیکی به فرهنگ و هنر کشورهای تولیدکننده خرما، توانسته جایگاه خاصی بین مصرفکنندگان پیدا کند. بیشتر مصرفکنندگان از این بستهها بهعنوان سوغاتی استفاده میکنند که هم از نظر هنری ارزشمند است و هم سوغاتی مخصوص به آن کشور است. از طرفی دیگر ظروف فلزی از استحکام بالایی برخوردار بوده و مانع از لهشدن و آسیبدیدن خرماها حین انبارکردن و حملونقل میشود.
استفاده از ظروف شفاف
خرید خرما یکی از مواردی است که دوستداران این محصول را میتواند دچار چالش کند. بیشتر این محصولات درون ورق و جعبههای بسته عرضه میشوند و امکان بررسی کیفیت آن وجود ندارد. از روشهای جذاب در بستهبندی خرما میتوان به استفاده از ظروف شفاف اشاره کرد. به دلیل شفافبودن این نوع از ظرفها چینش منظم و البته کیفیت خرما از بیرون جعبه قابلمشاهده بوده و خریداران با خیال راحت میتوانند خرید خود را انجام دهند.
به طور کلی استفاده از بسته بندیهای که محصول درون آنها برای خریداران خرما قابل رویت باشد، این مزیت را دارد که خریداران با خیال راحت محصول را مشاهده کرده ، از کیفیت و کمیت آن اطمینان حاصل کرده و سپی آن را خریداری میکنند.
هارد باکس در بستهبندی خرما
این روزها استفاده از هارد باکس در بستهبندی محبوبیت بالایی پیدا کرده است. درصورتیکه دوست داشته باشید تا محصول خرما را بهصورت خاص و جذاب بستهبندی کنید، استفاده از هارد باکس میتواند گزینه مناسبی باشد. هارد باکسها را میتوان بهصورت کشویی، درب مگنتدار، تلسکوپی و … طراحی کرد و بستهبندیهای خلاقانه متنوعی را به بازار ارائه داد.
استفاده از پاکتهای طرحدار مقوایی
اگر محصولات شما به صوت خرما خشک شده است، استفاده از پاکتهای طرحدار مقوایی یا کاغذی میتواند گزینه مناسب و جذابی بهحساب آید. انتخاب این نوع بستهبندی علاوه بر ظاهری شیک و جذابی که دارد، از لحاظ قیمتی نیز مقرونبهصرفه خواهد بود.
قراردادن جوایز درون جعبههای بستهبندی
یکی از روشهای که باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد، جلب رضایت مشتریان است. برای جلب رضایت مشتریان راههای متفاوتی وجود دارد.
همه ما از سورپرایز شدن و دریافت هدیه خوشحال میشویم. قراردادن هدایای کوچک و یا محصولاتی که باعث شخصیسازی بستهبندی شوند، احساس یونیکبودن را به مصرفکنندگان منتقل کنند، میتواند بسیار مؤثر باشد.